Încins cu bucurie

De data asta am să (încerc) să fiu scurt. Am scris în ultimele dăţi texte obositor de lungi pentru un blog. Am şi de data asta un detaliu revelator dintr-un psalm. Ce să-i faci? Ochi de filolog am, prieten al cuvintelor, detector de tropi şi potriviri neobişnuite de cuvinte sunt. Sensul e de cele mai multe ori tupilit îndărătul figurilor de stil ce trebuie deconstruite, dar nu pentru a li se arăta precaritatea, ci pentru a li se descoperi bogăţia de sens. Trebuie o foarte atentă lectură, lucru pe care orice cititor interesat îl poate face, fără studii de specialitate în ebraică-greacă. Uitaţi-vă, de pildă, la versetul 11 din Psalmul 30:

“Mi-ai prefăcut tânguirile în veselie, mi-ai dezlegat sacul de jale şi m-ai încins cu bucurie.”

în NIV: “You turned my wailing into dancing; you removed my sackcloth into joy”

Dumnezeu preface tânguirile în veselie. Radicală prefacere. Suferinţa are gradaţii, spectrul ei e larg. La un capăt ar fi micile ofuscări, indispoziţii, iar la celălalt jalea, tânguirea, agonia. Când Dumnezeu intervine, cea mai intensă formă de suferinţă se preface în cea mai plenară formă de bucurie. “Veselia” din traducerea noastră nu surprinde îndeajuns de bine caracterul radical al intervenţiei. Nu ştiu de ce, dar de cele mai multe ori când aud de veselie mă gândesc la un soi de voioşie superficială. De aceea prefer în cazul ăsta NIV-ul care aici e cât se poate de radical. De la bocet pân la dans (uuuh!) de bucurie, observaţi, e cale lungă, nu însă când Domnul vine în ajutor. Atunci prefacerea e dintr-o dată, de la jale, tânguire, cu strigăte şi lacrimi, la dans şi chiote de bucurie. 

Dar detaliul acela revelator apare abia în partea a doua a versetului. “Mi-ai dezlegat sacul de jale”. Nu ştiu ce e jalea, n-am trăit-o, dar mă trec fiori numai când mă gândesc ce formă adâncă de suferinţă sugerează până şi cuvântul. Evreul ştia nu numai să plângă, deci să-şi exteriorizele durerea, dar apela şi la sacul de jale, acelaşi folosit în cazul pocăinţei (“în sac şi cenuşă”), semn vizual distinctiv pentru o stare de smerire, de durere adâncă, de părere de rău (dacă era vorba de pocăinţă). “Sacul” era din păr de capră, material aspru, iritant. Postura era de maximă umilinţă. Evreul se îmbrăca efectiv în sac, îl lega pe corp. Intervenţia radicală e dezlegarea sacului. Dar scenariul nu se încheie aici. Mirarea e că o încingere e înlocuită de o alta: încingerea cu sac e înlocuită cu încingerea cu bucurie.

Când Dumnezeu pune mâna pe tine, mai întâi te eliberează din strânsoarea sacului de jale, te dezbracă de haina plină de pete a faptelor bune autoneprihănite, dar apoi nu te lasă dezbrăcat. Fiindcă ţi-a dat o nouă minte, acum îţi dă o nouă îmbrăcă-minte (despre relaţia dintre cele două într-un post viitor – Marcu 5.15): pune pe tine haina neprihănirii lui Cristos, apoi îţi pune la dispoziţie armura lui Dumnezeu (Efeseni 6.12-16) pe care, nota bene, trebuie să o îmbraci singur, şi te încinge cu bucurie. 

Aşadar, ca în atâtea rânduri, Dumnezeu nu se opreşte la jumătatea drumului, nu operează cu jumătăţi de măsură, ci doar cu măsura întreagă a bogăţiei harului său, nu face lucrurile de mântuială (curioasă expresie, nu-i aşa?), ci mântuie în cel mai plin sens. Ajutorul Său preface bocetul în dans, dezleagă sacul de jale şi te leagă din nou… de data asta cu bucurie!

Un gând despre „Încins cu bucurie

  1. dumy spune:

    provocator post
    m-am gandit ca eu de foarte putine ori am cunoscut o intoarcere spre bucuria autentica, as putea spune „in Duhul”, si cred ca nu s-a intimplat des pentru ca e necesar mai intai sa gusti din „sacul de jale”, si noi de multe ori doar mimam o „jale” jalnica, adica prefacuta, si de asta nu experimentam „dezbracarea” intru bucuria tresaltatoare

    …e primul meu comment la tine „gandu’rar-ule”

Lasă un răspuns

