Zacharias Lichter. Viaţă şi opinii

De la întrebările lui Isus inventariate şi comentate jucăuş-erudit de Conrad Gemp am trecut la răspunsurile unui personaj mai puţin interogativ. Ba, dimpotrivă, chiar slobod la gură (Steinhardt), torenţial în cugetări filozofice, explicaţii insolite şi miezoase anecdote: Zacharias Lichter.
Zacharias Lichter e în primul rând un om liber, urât (există o raţiune!) la chip dar cu nebănuite bogăţii interioare, “jidov rătăcitor” (Steinhardt), filozof ambulant, subersiv şi explicit orgolios, ins cu un aer de austeritate de profet vetero-testamentar (“profetul cu buzele arse de flacăra divină”), neînregimentabil şi foarte, foarte vocal şi, pe englezeşte, “opinionated”.
Personajul face obiectul singurului roman-eseu al criticului şi comparatistului Matei Călinescu: “Viaţa şi opiniile lui Zacharias Lichter” apărută pentru prima dată în 1969.

Excerpte şi scurte comentarii (part1)

Urâtul fizic ca formă de protecţie a infinitei fragilităţi a spiritualului într-o lume coruptă, a cărei esenţă e degradarea şi marasmul.

Fragment dintr-un psalm lichterian:

Dumnezeu a ascultat doar rugăciunile mele mute
Şi doar ceea ce fără ochi pot să văd mi-a arătat,
Doar ceea ce fără urechi pot să ascult mi-a cântat,
Cu nepipăitul m-a mângâiat,
Cu negustatul mi-a umplut gura.
Binecuvânt flacăra care-mi pustieşte fiinţa
Flacăra care-mi aprinde cuvintele seci
Flacăra care-mi aprinde chiar umbra pieritoare,
Flacăra de chin şi de bucurie,
Cumplita flacără a lui Dumnezeu.

~~~~~~~~~~~~~~~

(mai jos)
Ce minunată replică dată misoginismului, ce splendidă preamărire a inefabilului şi nonverbalului… Ce oportună înţelegere în termeni de complementaritate a raportului feminin-masculin, înţelegere care anuează atât “machismul” cât şi “feminismul”, la fel de dăunătoare şi falsificante.

““
Despre femei

“Dacă eternul masculin, în termeni ideali, constă în ceea ce aş numi geniul dăruirii – îi explică odată Zacharias Lichter unui tânăr care făcea declaraţii misogine –, eternul feminin l-aş identifica geniului receptivităţii. Numai aşa îmi explic, de pildă, un fapt destul de curios la prima vedere: sentimentul deplinei înţelegeri, al unei înţelegeri stimulatoare, care-mi dă aripi şi mă face să planez în sfere din ce în ce mai pure, îl am mai rareori cu bărbaţii decât cu femeile, chiar şi cele mai simple. Mi s-a întâmplat să vorbesc ore întregi, în limbajul meu complicat şi reberbativ (fără a face nici cea mai mică concesie, fără a coborî, sfătos ipocrit, la un nivel mai cotidian sau mai familiar), cu câte o femeie de serviciu sau cu câte o ţărancă aproape analfabetă venită să vândă zarzavaturi în piaţă şi – dincoclo de reacţia imediată, dincolo de micile uimiri speriate sau de chicoteli înăbuşite – simţeam tot timpul bucuria unei comunicări dintre cele mai fecunde şi geniul meu iradia cu o forţă rareori atinsă. Desigur, această înţelegere, această comunicare-molipsire se realiza pe un plan metaverbal. Cuvintele nu mai însemnau nimic, devenind purtătoarele unei energii inefabile, cu totul străină de semnificaţia lor: prezenţa îngerilor stăruia deasupră-le. Pierzându-şi orice individualitate semantică, ele nu mai erau decât nişte simple vehicule ale unei realităţi care se refuză semnului. Prin extraordinara lor receptivitate, femeile pot depăşi cu uşuinţă tipic masculin (prejudecata comunicării exclusiv în limitele codificate ale ), participând direct, prin intuiţie, la mişcările esenţiale ale spiritului, la fluxurile şi refluxurile lui, pe care vorbirea le poate transmite, dar fără să le semnifice. Bărbaţii care se plâng că nu pot fi înţeleşi de femei, misoginii de toate felurile, îi cer femeii să se integreze în sistemul lor de convenţii şi stereotipii, să le înţeleagă – în chip cât mai precis şi mai mecanic – limbajul explicit. Or, la majoritatea, acest limbaj explicit n-are nici acoperire interioară, e rece şi mort.” ””

Un gând despre „Zacharias Lichter. Viaţă şi opinii

  1. apostolescu dan spune:

    doresc sa cumpar cartea

Lasă un răspuns

