Monahul de la Rohia. „Cură Steinhardt”

Am citit cu nesaţ Jurnalul fericirii în 2003, în Tunisia (!)  într-o ediţie Dacia execrabilă, pe o hârtie de nedescris. Am citit-o în paralel cu Binecuvântată fii, închisoare! a doamnei Nicole Valery-Grossu. Ambele erau mărturia unui alt mod de a locui spaţiul concentraţionar.

Am continuat cu Dăruind vei dobândi şi am avut revelaţia unei împletiri minunate a cunoştinţelor fillozofice, literare cu credinţa creştină în predici excelente, cu exegeze solide, insolite uneori. Am citit de curând jurnalul discontinuu cu Nicolae Steinhardt ţinut de Ioan Pintea, scris sub semnul admiraţiei şi nostalgiei.

Ieri, în Bucureşti, la Cărtureşti (minunat!), mi-am luat „primejdia mărturisirii. Convorbirile de la Rohia urmate de Jurnal”.

Iar de curând am terminat Monahul de la Rohia. N. Steinhardt răspunde la 365 de întrebări de Zaharia Sângeorzan carte apărută la Humanitas, 1998, în colecţia TopH. Mă opresc puţin asupra ei –

Un dialog epistolar care-l arate încă o dată pe Steinhard un creştin vioi, plin de vervă şi erudiţie, un ortodox deschis, profund dialogabil. Cartea e antrenantă în primul rând prin formatul de întrebare-răspuns, dar şi prin răspunsurile vii, colorate, tranşante uneori, invariabil candide ale unui formidabil partener de „taifas” (cuvânt mult iubit de „părintele Nicolae”). Cartea îţi produce o mare plăcere, plăcere umbrită totuşi pe alocuri de anumite întrebări găunoase, sofisticoase puse de Zaharia Sângeorzan. La asemenea întrebări Steinhardt răspunde politicos-necruţător. Ex:

Martorii sînt mai buni ca vinovaţii care au deconspirat conjuraţia împotriva lui Hristos?

Mărturisesc că nu înţeleg întrebarea. Vă rog să o reformulaţi mai limpede. Mă încurc, nu pricep!”

Dacă mă apuc şi de „primejdia mărturisirii”, şi e foarte probabil să o fac, lecturile din ultima vreme se transformă într-o adevărată „cură de Steinhardt”, lucru deloc rău, fiindcă a-l citi pe Monahul de la Rohia împrospătează, incită spiritul şi credinţa şi facilitează o seamă de trimiteri culturale ce merită urmate.

Lasă un răspuns

